Mutiara Kata Harian

31 12 2009

Hidayah bukan untuk ditunggu tetapi dicari.





Mutiara Kata Harian

10 12 2009

Dunia adalah penjara bagi orang Muslim dan Syurga bagi orang Kafir.





Rezeki Yang Tak Dijangka

9 12 2009

Assalamulaikum.. rasanya dah lama saya tak buat post dalam kategori catatan harian saya kan. Insyallah  lepas ni saya akan aktif untuk menulis dalam kategori catatan harian ini supaya anda semua dapat mengikuti perkembangan penulis blog ini iaitu saya dari semasa ke semasa.

Buat pengetahuan pembaca. Semalam merupakan hari yang amat gembira buat saya. Alhamdulillah kerja tetap yang saya tunggu2 selama ini telah saya perolehi. Saya telah ditawarkan jawatan Pembantu Takbir (P/O) di RISDA. Dikehendaki melaporkan diri di Ibu Pejabat RISDA di Ampang Kuala Lumpur pada 14/12/2009 nanti.

Saya sebenarnya tak menyangka akan memperolehi jawatan tersebut. Terus-terang saya beritahu anda ketika diinterview saya telah menjadi gugup dan banyak juga sebenarnya jawapan yang saya tersilap jawab.

Lepas interview tu emak dan ayah saya tanya “Macam mana along boleh jawab tak?” dan saya jawab “Oklah, boleh jawab”. Hati saya sebenarnya sedih tak dapat jawab dengan baik. Ayah saya dah mula marah kepada saya.

Saya jarang dipanggil interview jadi pengalaman tu tak ada. Bila masuk bilik interview jantung saya tiba2 berdegup kencang dan banyak fakta2 penting saya terlupa.. blank! Apa2 pun saya berjaya mengolah jawapan yang ditanya oleh penemuduga panel berkenaan dengan diri saya.

Ada satu kisah menarik yang ingin dikongsikan bersama anda. Buat pengetahuan pembaca saya sekarang sudah 3 tahun berkhidmat di Jabatan Perangkaan secara sambilan. 3 tahun saya sudah berkhidmat dan dalam tempoh tersebut hanya 2 kali sahaja saya dapat panggilan temuduga dan kedua2nya adalah di sektor kerajaan. Anda sendiri tahukan macam mana risaunya hati kita jika taraf jawatan kita bukan tetap.

Jadi dipendekkan cerita, temuduga yang saya lalui kali ini bagaikan telah dipermudahkan oleh Allah. Entah saya dapat rasakannya. Dari pemilihan nama saya sehingga tempat posting saya rasa mudah sahaja. Buat pengetahuan saya akan dipostingkan ke Pontian, Johor. Tempat tinggal pun saya dah beres. Alhamdulillah..

Selepas interview setiap selepas solat saya selalu berdoa kepada Allah semoga saya berjaya. Setiap kali saya jumpa kawan2 saya selalu cerita dan mintakkan diorang doakan saya. Pernah sekali saya berdoa air mata saya tiba2 berlinang. Entah di hati saya terasa sedih sangat. Saya hanya berserah kepada Allah sepenuh hati. Saya dah tetapkan hati jika dapat alhamdulillah dan jika tidak saya tak akan berasa kecewa dengan ketentuan-Nya.

Emak saya pun selalu berdoa dan kami telah memasang nazar untuk berpuasa. Insyallah saya akan selesaikan secepat mungkin. Berhati2 jika kita bernazar kepada Allah. Jika kita sudah niat WAJIB tunaikan jika hajat kita tercapai.

Bila saya renung balik dari awal saya dapat panggilan temuduga yakinlah saya bahawa janji Allah itu benar kasih-Nya melimpah ruah. Allah mendengar segala rintihan hambanya. Saya kali ni memang bergantung harap pada-Nya. Tidak bergantung harap pada panel temuduga sahaja.

Ya Allah terima kasih Ya Allah. Subhanallah.. Allhuakbar..





Mutiara Kata Harian

4 12 2009

Allah tidak melihat akan kecantikan atau kekayaan seseorang hamba-Nya tetapi melihat siapakah dikalangan hamba-Nya yang paling bertakwa kepada-Nya.





Mutiara Kata Harian

27 11 2009

Maksud Islam ialah penyerahan diri kepada Allah dan bersaksi bahawa Nabi Muhammad itu adalah pesuruh Allah.





Mutiara Kata Harian

23 11 2009

Wanita memakai minyak wangi yang kuat baunya, hingga menarik minat lelaki bukan mahramnya hukumnya adalah haram.





Mutiara Kata Harian

20 11 2009

Senyuman itu merupakan satu sedekah dan ia mampu merapatkan silaturrahim.





Mutiara Kata Harian

18 11 2009

Sahabat menentukan peribadi diri seseorang. Jika ingin lihat dirinya maka lihatlah sahabatnya.





Keadaan Di Dalam Kaabah

17 11 2009

Ketika saya dari kecil hingga ke besar saya selalu bertanya apa agaknya yang ada di dalam Kaabah dan bagaimana bentuknya yang sebenar. Anda juga mesti begitu jugakan?

Alhamdulillah seorang hamba Allah yang bertuah telah dapat masuk ke dalamnya dan merakamkan keadaan di dalam Kaabah.  Saya tak pasti sama ada yang merakamkan video ini adalah seorang anak raja arab atau orang kenamaan kerana bukan calang2 orang sebenarnya yang boleh masuk ke dalam Kaabah.

Di dalamnya kalau tak silap saya terdapat puisi2 pada zaman dahulu iaitu ketika zaman kerasulan Nabi Muhammad SAW. Orang arab jahiliah ketika itu amat mengagungkan puisi yang indah2. Jadi sesiapa yang mempunyai puisi2 yang indah akan digantungkan di Kaabah. Maka apabila Islam turun Allah telah menurunkan Al-Quran kepada Nabi Muhammad SAW sebagai mukjizat nabi.

Apabila dibacakan ayat2 Al-Quran kepada ahli2 puisi arab jahiliah, mereka rasa takjub dan terpesona kerana belum pernah lagi terjumpa puisi yang sebegitu indah ini. Maka ada di antara mereka yang telah memeluk Islam seterusnya mengakui ‘puisi’ ini bukan karangan dari Nabi Muhammad SAW.

Mukjizat ialah kelebihan yang diberikan oleh Allah kepada nabinya untuk membuktikan kebenaran yang dibawa oleh seseorang nabi.  Diturunkan mengikut keadaan pada ketika itu. Seperti yang kita tahu Nabi Musa dianugerahkan dengan kelebihan tongkatnya kerana pada zaman itu zaman orang yang kuat dengan ilmu sihirnya dan Nabi Isa dengan mukjizat yang boleh menghidupkan orang mati dan menyembuhkan penyakit yang ketika itu zaman yang banyak dilanda penyakit.

Oleh itu mari kita ambil iktibar kisah2 nabi ini.

Jika kita rasa diri masih kurang ilmu agama maka tuntutlah dan carilah guru2 agama. Kebiasaanya di masjid2 negeri selalu diadakan kelas2 agama. Amat malang jika ilmu dunia kita sanggup tuntut tetapi ilmu agama langsung kita pandang sepi.





Mutiara Kata Harian

15 11 2009

al-quran

Jadikan dunia ini sebagai alat menuju ke akhirat bukannya sebagai matlamat kerana akhirat itulah tempat yang kekal.








Follow

Get every new post delivered to your Inbox.